FAQ - Frequently Asked Questions

Verkopen jullie ook ATEX-modellen?
Nee, helaas verkopen we geen ATEX-modellen.

Kan ik nog steeds biogas verpompen met jullie normale modellen? Het is geen brandbaar gas.
Omdat onze compressoren niet volledig afgedicht zijn om het onderhoud te vereenvoudigen, kan er zich in de compressor een ontvlambaar gas vormen.
Volgens de ervaring van onze klanten ontbrandt dit gas vervolgens in de elektromotor.

Kunnen jullie ventilatoren ook water verpompen?
Over het algemeen zijn onze ventilatoren ontworpen voor het transporteren van droge en stofvrije lucht.
Veel componenten zijn niet ontworpen voor vocht.
Vooral de geluiddempers gaan snel kapot door vocht, maar ook de lagers aan de compressorzijde roesten snel.




Hoe wordt uw ventilator als pakket verzonden? Moeten we verzendgoederen opnieuw verpakken?
We versturen onze ventilatoren goed gewatteerd met papier, maar toch hebben we af en toe te maken met pakketschade.
Ondanks hun lage gewicht verzenden we sommige formaten niet als pakket omdat er geen ruimte in de doos is voor de vulling.
Sommige klanten gebruiken kleine stukjes schuimrubber in plaats van papier als opvulling.
Als de geluiddempers niet gesloten zijn, kan dit materiaal in het inwendige van de compressor terechtkomen.
Als de ventilator wordt gestart zonder voorafgaande reiniging, kan dit schade veroorzaken.

Ventilatoren die zonder vulling worden verzonden, raken vrijwel gegarandeerd beschadigd.

Waar kan ik maatbladen vinden?
De maatbladen in onze gegevensbladen staan meestal op de tweede pagina.
Link naar onze gegevensbladen
STP-bestanden kunnen apart per e-mail worden aangevraagd

Heb ik echt filtratie nodig? De te verpompen lucht is schoon...
Over het algemeen zijn onze ventilatoren alleen geschikt voor het transporteren van schone lucht.
Vuil beschadigt de ventilatoren min of meer snel, terwijl grotere vreemde deeltjes tot onmiddellijke uitval leiden.
Voor kleine ventilatoren met korte bedrijfstijden kan het economisch interessant zijn om met het risico te leven, maar vanaf een bepaalde grootte heeft bedrijf zonder filter helemaal geen zin meer.
Zorg ervoor dat er geen onderdelen naar binnen kunnen worden gezogen, vooral niet tijdens een eventuele korte testrun.
We hebben vaak bevestigingsschroeven van de basis gevonden in vernielde schoepenwielen.


Houd er ook rekening mee dat de omtreksnelheid van de waaiers van zijkanaalventilatoren erg hoog is.
Vuil raakt de waaier bijna met de snelheid van het geluid en kan zelfs zichtbare kraters veroorzaken.

Kan ik eenfasige modellen snelheidsgeregeld maken?
Onze eenfasige ventilatoren zijn uitgerust met condensatormotoren.
De hulpwikkeling, die nodig is voor het starten, is 90° gedraaid ten opzichte van de hoofdwikkeling.
Dit wordt geregeld door de condensator met een faseverschuiving van 90°.
Over het algemeen is dit type motor niet geschikt voor frequentieregelaars en kan daarom niet worden geregeld.

Kan uw zijkanaalblazer buiten worden gebruikt?
Onze ventilatoren zijn relatief weerbestendig volgens hun beschermingsklasse.
We raden echter af om ze onbeschermd buiten te gebruiken.
Typische problemen zijn de inlaat van zeer vochtige lucht of regenwater en overmatige opwarming van de ventilator in de zon.

Waarom verkopen jullie geen geluidsisolerende motorkappen?
In het algemeen staan we kritisch tegenover akoestische behuizingen.
Ten eerste moeten ze goed ontworpen zijn, met de juiste vrije ruimte en voldoende ventilatie/koeling, zodat ze de ventilator niet beschadigen.
Onze compressoren zijn relatief stil, alleen de uitstromende lucht in vacuümmodus is meestal te luid om aan de specificaties te voldoen.
Helaas kennen we voorbeelden waarbij problemen met ventilatoren niet werden opgemerkt vanwege geluidsisolatie, waardoor de schade veel erger werd.

Waarom bieden jullie geen frequentieomvormers voor 230V?
Wij gaan ervan uit dat klanten deze omvormers vaak op normale stopcontacten zullen gebruiken zonder de noodzakelijke aardlekschakelaars.
In een normale huisinstallatie zou dit leiden tot veiligheidsrisico's waarvoor wij niet verantwoordelijk willen zijn.

Kan ik de druk regelen met een veiligheidsklep?<
Dit zijn veiligheidskleppen, geen regelkleppen.
Veiligheidskleppen zijn niet bedoeld om te worden geactiveerd in de besturingsmodus, maar alleen in het zeldzame geval van een fout.
De kleppen zijn dienovereenkomstig ontworpen: de klepschijfgeleider is gemaakt van aluminium op aluminium en is daarom gevoelig voor slijtage.

Kan ik de uitlaatzijde van een tweetraps normale druk ventilator ombouwen en de uitlaat onder de motor gebruiken?
Nee!
Al onze ventilatoren hebben een modulair ontwerp. Veel varianten verschillen slechts in een paar elementen.
Tweetraps normale druk ventilatoren verschillen bijvoorbeeld alleen van de eentraps varianten door het extra middenhuis, de tweede schoepenrad en de langere as.
Daarom vindt u bij tweetraps ventilatoren ook de flens voor de drukzijdige opening van de eerste trap, die wordt afgesloten door een dummydeksel.
De dummydeksels worden nooit gewijzigd! Als je de uitlaat van de eerste trap zou gebruiken en in plaats daarvan de uitlaat van de tweede trap zou sluiten, zou je de koeling van de kogellagers aan compressorzijde stoppen.
van de kogellagers aan compressorzijde en tegelijkertijd maximale compressie en dus warmte in de tweede trap.
Het resultaat is een totaal verlies in korte tijd.

Bieden jullie ook andere merken dan SKV-tec?
We bieden alleen vergelijkbare modellen van de fabrikanten die in de vergelijkingslijsten worden genoemd, maar geen originelen van andere fabrikanten.

Kan ik mijn ventilator opsturen voor reparatie/onderhoud?
We zijn geen reparatiebedrijf en hoewel we reparaties kunnen uitvoeren, doen we duidelijk onder voor gespecialiseerde reparatiebedrijven.
Omdat we zelden reparaties moeten uitvoeren, hebben reparatiebedrijven voor elektromotoren meer ervaring en kunnen ze het werk daarom sneller uitvoeren.
We raden je daarom sterk aan om naar een bedrijf te gaan dat gespecialiseerd is in reparaties.

Is het mogelijk om de trappen van meertrapsventilatoren om te schakelen?
Nee!
De vraag komt voort uit een fundamenteel misverstand over de fasen van een zijkanaalblower.
Een ééntraps zijkanaalblower comprimeert de lucht langs de omtrek van een schoepenwiel.
In een tweetrapsventilator stroomt de lucht na de eerste waaier naar de volgende waaier, de tweede trap.
Daar vindt verdere compressie plaats, wat resulteert in hogere drukken en hogere luchtvolumes door een lagere terugstroom.
Dit is dus een puur mechanische verandering in het ontwerp.
Het is uitdrukkelijk niet mogelijk om de snelheid te veranderen.

Waar moet ik op letten bij het maken van de elektrische verbinding met het klemmenbord? Bij de eenfasemodellen voor 230V hoeft er niets veranderd te worden aan het klemmenbord. De elektrische aansluiting gebeurt volgens het schakelschema in het deksel van de aansluitdoos.
Onze driefasige modellen worden geschakeld geleverd op 400V, ongeacht het motortype. Ze kunnen dus zonder wijzigingen rechtstreeks worden aangesloten op een driefasig elektriciteitsnet. Houd rekening met eventuele limieten van je energieleverancier. Als 230/400V-modellen moeten worden voorbereid voor gebruik met een frequentieregelaar met powerboost of 400/690V-modellen moeten worden uitgerust met sterdriehoeks-start, moeten de klemmen worden aangepast of verwijderd.
De moeren van het klembord moeten worden losgedraaid zonder elektrische of hydraulische hulpmiddelen. Bij gebruik van deze hulpmiddelen wordt de klemplaat soms gebroken of wordt er een schroef uitgetrokken.
Noteer ook de kabelbezetting op het klemmenbord voordat u het losmaakt. Bijzonder ergerlijk zijn hier kabelomwisselingen die foutloos functioneren in sterbedrijf bij 400V, maar kortsluiting veroorzaken in een fase bij 230V. In de afbeelding kun je zien dat de witte wikkeling aan beide kanten van dezelfde brug is aangesloten.


Welke effecten hebben reststromen van frequentieomvormers op zijkanaalventilatoren?
Frequentieregelaars die niet volgens het sinusprincipe werken, genereren altijd reststromen en induceren een spanning op de as. De as is elektrisch geïsoleerd van de behuizing door de afdichtingen en het lagervet. Als de foutstromen groot genoeg zijn om een voldoende hoge spanning op te bouwen, wordt deze plotseling via het lagervet afgevoerd en erodeert zowel het vet door de toegevoerde warmte als de kogellagers. Net als andere schade manifesteert deze lagerschade zich door loopgeluiden, hoewel het er visueel anders uitziet. Het is niet nodig om het lager te openen om de sporen van de ontlading te zien.

We raden aan en installeren frequentieomvormers direct op de aansluitkast van de ventilator om de kabellengte zo kort mogelijk te houden. Als een externe frequentieregelaar wordt geïnstalleerd, is het essentieel om een afgeschermde voedingskabel naar de motor te gebruiken. Gewoonlijk hebben alleen ventilatoen die RCD type B met 300 mA beveiliging gebruiken problemen met lagerstromen.

Waar kan ik de CE-conformiteitsverklaring voor de zijkanaalventilator vinden? Onze CE-conformiteitsverklaring is te vinden op de voorlaatste pagina van de gebruiksaanwijzing.

De bouten op de as van mijn blower zijn afgebroken, moet ik ze vervangen? Nee, de bouten zijn ingekort om de as uit te balanceren.
Helaas zijn ze altijd een combinatie van sneden en breuken, waardoor ze er nogal onverzorgd uitzien.




Wat is er zo bijzonder aan blowers met motorkenmerk -3-Px6? Onze zijkanaalblowers met IE2-motoren hebben zogenaamde breedspanningsmotoren en kunnen daarom worden gebruikt in bijna alle combinaties van spanning en netfrequentie die wereldwijd voorkomen. Onze standaard IE3-motoren -3-7x6 hebben daarentegen aanzienlijk smallere spanningsbereiken en kunnen daarom in sommige netwerken niet meer worden gebruikt. De oplossing voor dit probleem zijn de Px6-motoren, die zijn gewikkeld voor 200/230/400 V. Het nadeel is het complexere klemmenbord met 9 contacten en 12 aders in plaats van 6. Ook deze motoren zijn standaard bedraad voor 400 V en voor 230 V (bijvoorbeeld frequentieregelaarbedrijf) hoeven alleen de bruggen te worden omgezet. Op basis van deze afweging hebben we besloten om de -3-Px6-motoren op voorraad te nemen. De -3-7x6-motoren zijn, net als andere speciale spanningen, als speciale bestelling verkrijgbaar.